Variantní řešení navrhované spolkem Kaštanka v souvislosti na jednání se SŽ, fa. SUDOP a MmHK 1.3. 2023
Preambule
NÁVRH KONCEPCE ŘEŠENÍ OPTIMALIZACE VEDENÍ
TRASY ZDVOUKOLEJNĚNÍ
Tento návrh vznikl za účelem možnosti zachování celistvosti dvouřadé Kaštanové aleje podél ulice Opatovické v úseku od přejezdu Honkovy ulice až po ulici Družstevní za předpokladu realizace dvojkolejné trati mezi Opatovicemi n/L a hlavní
žel. stanicí Hradec Králové tak, aby nezasahovala do soukromých pozemků, jako alternativní řešení zdvoukolejnění, které bylo představeno na jednání dne 1. 3. 2023 se SŽ, společností SUDOP (která zde představila řešení, kdy by byla zachována jedna řada aleje) a vedením města Hradec Králové.
Jako hlavní důvody, proč nelze zachovat dvouřadou alej v okolí kolejiště, byly na daném jednání uvedeny:
- riziko pádu stromů do kolejiště a
- problematika vzdálenosti neizolovaného vodiče od zeleně stromů, i za předpokladu určité korekce korun dotčených stromů a možnosti dendrologických kontrol kondice stromů a jejich monitoring.
Z uvedeného důvodu byla vypracována tato koncepce, která je postavena na vybudování ochranného rámu, který by eliminoval riziko pádu stromů, a zároveň by vyřešil problém vzdálenosti neizolovaného vodiče (troleje) od zeleně, neboť ta by byla odkloněna uvedenou konstrukcí.
Hlavním cílem uvedeného řešení je umožnit zdvoukolejnění tratě, ale zároveň nesnížit kvalitu prostředí pro obyvatelé této části Hradce Králové.
Předmětná alej je totiž:
- svým rozsahem (o přibližné délce 334 m) jedinou městskou zeleň v lokalitě čtvrti Pražské Předměstí jih,
- přirozenou ochrannou bariérou mezi tratí a městskou zástavbou, – místem odpočinku a relaxace nejenom pro místní, ale např. i pro klienty Domu odlehčovacích služeb,
- v letních měsících výrazným „ochlazovačem“,
- místem, kde se zadržuje voda,
- domovem pro množství živočichů.
Z urbanistického hlediska alej Kaštanka tvoří zelený klín a je únikovou cestou do odlehčených částí města, kde je řidší zástavba a více zeleně, a v budoucnosti by také mohla tvořit příjemné propojení pro chodce a cyklisty směrem z nově budované městské části Temešvár do centra města.
Předložená koncepce zahrnuje i některé prvky, které nepodmiňují řešení ochranného rámu aleje, tj. předkládá řešení, které lze použít jako celek nebo pouze jeho části, přičemž prioritní je (z výše uvedených důvodů) ochranný rám sloužící k zachování dvouřadé aleje.
Jedná se např. o problematiku možnosti „přechodu“ pro chodce i cyklisty do ulice Janáčkovy.
Projekt společnosti SUDOP toto řeší v podobě normovaného podchodu, který je
lomený, a tudíž skrz něj není vidět, díky čemuž je pro cyklisty i chodce nebezpečný. Tento navržený podchod navíc zabírá příliš mnoho plochy a zapříčinil by tak další vykácení stromů a z těchto důvodů se jeví jako lepší řešení nemít „přechod“ raději žádný.
S ohledem na to navržená koncepce nabízí nadzemní mimoúrovňové křížení s výtahem, neboť je jasné, že pro obyvatele, kteří v budoucnu budou žít v klínu mezi dvěma dvoukolejnými železničními koridory je nějaká forma přechodu kolejí důležitá, neboť bez tohoto řešení by se jim veškeré cesty za infrastrukturou značně prodloužily.
Přípustný pro tuto lokalitu by mohl být i menší podchod, který by byl přímý, nesplňoval by sice normy úhlu a délky nájezdů, ale díky tomu by nezabíral tolik zelené plochy (samozřejmě za předpokladu umožnění výjimky dle příslušných předpisů).
Další možností by bylo závory a signalizací zabezpečené úrovňové křížení.
Návrh ochranné konstrukce je prostředek k záchraně Kaštanové aleje, protože podle nezávisle zpracovaného dendrologického posudku by jednořadá alej (navrhovaná společností SUDOP) dlouho nepřežila, a to hlavně z důvodů vykrývaní korun stromů a provázanosti kořenových balů.
NÁVRH KONCEPCE ŘEŠENÍ OPTIMALIZACE VEDENÍ TRASY ZDVOUKOLEJNĚNÍ MEZI ŽST HK – OPATOVICE N. LABEM V ÚSEKU OPATOVICKÁ ULICE
Stavba: Modernizace trati HK – Pce – Chrudim, 2. stavba, zdvoukolejnění Opatovice n. Labem – ŽST HK.
Vypracoval: Kaštanka z.s. Hradec Králové
Datum: 03/2023
Obsahový list:
-
01 Technická zpráva Návrhu koncepce …
-
02 Návrh situace trasy v ulici Opatovická
-
03 Příčný řez na kilometru 21,590
-
04 Příčný řez na kilometru 21,525
-
05 Příčný řez na kilometru 21,400
-
06 Příčný řez na kilometru 21,300
-
07 Příčný řez na kilometru 21,525 – pomocný rám
Technická zpráva Návrhu koncepce ….
-
-
Předmět Návrhu koncepce ……
-
Obsahem této části je zdůvodnění vypracování tohoto návrhu Kaštanky z.s. ve vazbě na závěry z jednání dne 1.3.2023 na MM HK za účasti všech dotčených složek, zástupců dodavatele vč. projektanta dle příslušné prezenční listiny. Toto jednání bylo svoláno na základě předání „ Studie prověření variantního řešení budoucí dvoukolejné trati v ulici Opatovická ( lokalita „ Kaštanka“ ) vč. techn. řešení návrhu podchodů v ulici Janáčkova a Družstevní.
Hlavním cílem výše uvedené Studie variantního řešení bylo vypracování odborného posudku na optimální vedení trasy s cílem minimálního zásahu do Aleje r. 2016 – dvouřadého stromořadí jírovců umístěného rovnoběžně s osou stávajících kolejí.
Tento vypracovaný podklad měl sloužit k lepšímu posouzení zásahu výše uvedené stavby do životního prostředí vč. maximálního využití oboustranně vedených sousedních pozemků ( převážně v ochranném pásmu železnice ) a minimálního zásahu do aleje a soukromích pozemků na západní straně trasy.
Nedílnou součástí vlivu dvouřadé aleje je uchování povrchových vod v kořenovém systému, stínící efekt vč. zdroje chladu při ochlazování prostředí a v neposlední řadě vazba na rekreační účel tohoto stromořadí. Oceněním vč. přínosu do životního prostředí byla poté toto stromořadí vyhodnoceno jako „Alej r. 2016“.
Současné využití je dáno zasituováním této aleje do předměstí města jako klidová zelená zóna s možností využití nejen pro obyvatele, ale i pro poskytování služeb občanův města v Domě s odlehčovací službou.
Cílem předchozích jednání vzniklých již od r. 2016 měla být snaha všech zúčastněných na maximální udržitelnosti rozvoje životního prostředí a minimalizace zásahu stavby Zdvoukolejnění do sousedících pozemků a vzájemná spolupráce končící dohodou.
-
-
Vstupní podklady
-
Jsou blíže specifikovány ve výše uvedené „ Studii prověření variant. řešení …. „ od Sudopu Praha.
Nejdůležitějších podkladem pro vypracování byl „Zápis ze zasedání Komise pro dopravu a podporu cyklistiky Rady MM HK“ č. 01/2022 ze dne 17.1.2022.
Dalšími podklady byly i vyjádření dotčených orgánů státní správy, dendrologické posudky, EIA – musí být aktualizována a doplněna, vyjádření odborných drážních útvarů a rozpracované dokumentace k územnímu rozhodnutí atd.
Nedílnou součástí byly z.č. 266/1994 Sb. , z.č. 458/2000 Sb. a příslušné ČSN – EN dle výše uvedeného podkladu.
Základní změnu přinesl z.č. 458/2000 Sb. o ochranném pásmu pro vodiče bez izolace se vzdáleností 7 m od tohoto vodiče, který bezprostředně přinesl dopad na alej při případném pádu stromu do kolejí. Tento požadavek obdobně jako ochranné pásmo 30 m od Domu služeb s dočasnou obsluhou je zásadní změnou v návrhu koncepce řešení zpracování. V úvahu připadají výjimky z drážního úřadu, neboť např. pásmo 30 m je ve výše uvedené studii nedodržené.
-
-
Posouzení „Studie variantního řešení …“
-
Vychází z dodržení zápisu Komise pro dopravu z 17.1.2022, která byla dotčeným organizacím vč. Kaštanky z.s. předána v 06/2022.
Kaštanka z.s. písemně oponovala tento finální zápis s aktuálními připomínkami k obsahu, které však nebyly akceptovány z důvodu dodatečné formulace a tento neodsouhlasený Zápis byl zadán zpracovateli t.j. Sudopu Praha a.s..
Tento materiál byl předložen účastníkům v 02/2023 a následně byla svolána schůzka k 1.3.2023. Z pohledu Kaštanky z.s. máme tyto zásadní připomínky písemně předběžné formulované našim nesouhlasným stanoviskem z 15.3.2023, kde jsme nabídli naši koncepční účast na dodržení podmínek Zápisu.
Připomínky k jednotlivým finálního bodům zápisu Kaštanka z.s. předala písemné stanovisko Ing. Arch. Romanu Platovi jako předsedovi dopravní komise v 08/2023.
Přesto připomínáme:
Bod 1. Hranice obou etap měla respektovat možnost navržení trasy za přejezdem v Honkově ulici – ve Studii proveditelnosti var. řešení …. je jasně ve verzi nezasahování trasy kolejí do aleje znázorněno zasituování trati mimo navržený přejezd v Honkově ulici ( viz. žluté provedení ).
Bod. 2.Optimalizace vedení trasy – nebylo předložené jednoduché výkresové řešení ( dílčí výstup ) před odevzdáním Studie proveditelnosti.
Bod. 3. Přejezd, podjezd Kuklenská – Kuklenská nebyl vůbec řešen a tvoří zásadní nesoulad v daných jednáních, což pokládá Kaštanka z.s. za zásadní nedostatek.
Bod- 4. Technologie výstavby – nebyla opět vůbec řešena, přestože byla předmětem zásadního pohledu na dočasné a trvalé zábory vč. vazby na životní prostředí.
Bod 5. Byl řešen pouze jako podchod bez vazby na bezpečnost občanů a možnosti technického řešení vrchem.
K bodu – Shrnutí jednání – výše uvedená studie byla zpracována pečlivě v částech, které nebyly konzultovány v průběhu dílčích výsledků a hlavní body dle výše uvedeného nebyly obsaženy.
-
-
Návrh technického řešení optimalizace vedení trasy
-
Tento návrh byl navržen zástupci Kaštanky z.s. na závěr jednání dne 1.3.2023, kdy z.s. konstatovalo, že výše uvedená Studie neplní ve všech bodech dojednané podmínky ze dne 17.1.2023.
Výchozí myšlenkou pro návrh tohoto řešení bylo využití podkladů od zpracovatele, tj. Sudopu Praha a.s. vč. výstupních výkresových částí. Hlavním cílem pak je ochrana životního prostředí a minimální zásah do aleje jírovců a soukromých pozemků na druhé straně trati ve směru na Pardubice.
Jako další doprovodné podklady byly i jiné oficiální dendrologické posudky na dvouřadou alej jírovců kde autor uvádí jejich cca poloviční vegetační dobu, zdravotní stav a i skutečnost, že nikdy nedošlo k pádu těchto stromů do kolejí. Morálním podkladem pro zachování ŽP je i podpis cca 3500 dotčených občanů, jejichž petice byla již dříve předána na MM HK.
V technickém provedení se vychází při tomto návrhu z materiálů ÚP MM HK, kde je tato trasa popsána i ve výše uvedení Studii a označena fialovou barvou. Jedná se o minimální zásah do aleje jírovců a minimální zásah do soukromých pozemků. Trasa je v celé délce cca 330 m vedena optimálně uprostřed daného koridoru s dodržením veškerých bezpečnostních profilů daných drážním provozem.
U příčných profilů je respektován volní postranní prostor, ale i nástavec průjezdného průřezu pro elektrizované koleje. Tento požadavek je zapracován do příčných řezů dle jednotlivé kilometráže tj. 21,59 km; 21,525 km; 21,4 km; a 21.3 km.
Navržená trasa je ochráněná před pásem stromů nadzemním tunelem odpovídajícím i závěrům Studie variatního řešení…, která však nebyla dále rozpracována.
Nadzemní tunel je tvořen ze základních rámů nesoucích trakční vedení a pomocných rámů, které jsou umístěny vždy mezi řadami jírovců tak, aby jejich statické podchycení neovlivnilo kořenové systémy stromů. Trakční rámy jsou navrženy jako svařence ve skříňovém, příp. H profilů, mezirámy jsou tvořeny trubkovou konstrukcí. Krajní a prostřední pole je zpevněno diagonálami do prostorových rámů a zároveň je umožněna i dilatace těchto polí. Součástí ochrany proti pádu stromů jsou boční ocelové výztuhy a natažená ocelová lana v úchytech na jednotlivých rámech. Pro drobnější pád části stromů je nevržena vrchní a částečně boční ocelová sít.
Blíže viz. Situaci trasy a příčné rámy ve výkresové dokumentaci.
Nedílnou součástí navrženého řešení nadzemním ochranným tunelem je i architektonické začlenění stavby do prostředí jírovců vč. gabionoviných klecí, které naruší jednostrannou celistvost tunelu, doplnění stromořadí, jeho úprava a následná údržba a doplnění odpočinkových laviček v aleji.
Součástí posouzení musí být i hrubý návrh Základů organizace výstavby s určením technologie výstavby, plochy, dopravy a dalších souvisejících součinností z pohledu minimálního zásahu do ŽP a minimalizace obslužných komunikací.
V návrhu koncepce řešení je i nadzemní přechod trati v ulici Janáčkova a to pomocí víceramenného schodiště a oboustranný prosklený výtah pro matky s dětmi, tělesně postižené a případně cyklisty. Jako doplněk k tomuto řešení může být i vyhlídková terasa související se schodišti a případné doplnění okrasného nočního osvětlení s možností umístění fotovoltaických článků.
Investiční náklady pro tento nadzemní ochranný tunel jsou vyšší než dříve navržení vedení, respektují i pády stromů a dle vyjádření SŽ Praha je v tomto úseku počítáno s vyšší náročností na finance.
Jako protiváhu ke zvýšením IN lze zařadit i bezpečnostní řešení přejezdu v ulici Kuklenská – Kuklenská a případného podjezdu pro pěší a cyklisty ve stejném úseku.
Předpokladem pro úspěšné akceptování tohoto řešení je hlubší zpracování tohoto podkladu, spolupráce při řešení, dílčí výstupy a to vše dle původních požadavků Kaštanky z.s., která nabízí aktivní přístup k dané problematice, což je v jejím trvalém zájmu.