Stanovisko spolku Kaštanka
názory a požadavky spolku Kaštanka jsou stále stejné dle stanov a základních bodů zájmu.
Hlavním důvodem založení spolku Kaštanka bylo a je získávání informací a ochrana přírody a životního prostředí v dané lokalitě.
Nelíbí se nám postup SUDOPu, SŽDC a magistrátu města Hradec Králové, kteří neinformují dotčené obyvatele o významných a nenávratných změnách, které je v souvislosti s touto stavbou čekají. Rozhodli jsme se, že veškeré informace, které spolek Kaštanka získá budeme zveřejňovat, aby se obyvatelé, kterých se to přímo týká mohli bránit. Nebráníme se ani novým aktivitám spoluobčanů, které vznikají a některé pokud budou v souladu s našimi zájmy i podpoříme.
Naše body zájmu zůstávají stále stejné.
1. Zpochybňujeme nutnost stavby zdvojkolejnění tratě Hradec Králové – Pardubice v úseku Červený dvůr – nádraží. Popřípadě nutnosti rychlosti vlaků 160Km/h v tomto úseku.
Vážně pochybujeme o efektivnosti a ekonomické návratnosti zdvojkolejnění ( celková úspora času má být podle informací SUDOPu pouhé 3 minuty a to na celém úseku Pardubice – Hradec Králové a to jen za předpokladu, když bude zdvojkolejněn i úsek před Pardubicemi ).
2. Zachování unikátní kaštanové aleje v ulici Opatovická a to obou řad stromů. Důvodem tohoto požadavku je, že tato alej je přirozeným významným ochlazovačem, zlepšuje zasakovací schopnost krajiny, tvoří společný veřejný prostor a je v současnosti využívána pro bezpečnou pěší a cyklistickou dopravu. Trváme na tom, aby Opatovická ulice zůstala klidovou obytnou zónou jak je tomu nyní a nezhoršilo se zde životní prostředí.
3. Zabránění vytvoření bariér pro pěší a cyklisty
Stále trváme na zamezení vzniku bariéry a rozdělení Pražského Předměstí pro pěší a cyklisty a to zejména mezi ulicí Opatovická do Janáčkovy a Družstevní ulice. Uvítali bychom, kdyby Magistrát našeho města zeleně a cyklistiky měl jasnou koncepci, jak napojit přilehlou rekreační zónu, zahrádkářské kolonie a městské části Březhrad a Kukleny pro pěší a cyklisty. Dořešit cyklostezku do Pardubic ( končí u Opaťáku ) a napojení města na obec Stěžery a Hrádek u Nechanic).
Nepovažujeme železniční dopravu za ekologickou, pokud bude bariérou pro ekologičtější způsoby dopravy ( pěší a cyklisty ) a vlaky budou jezdit poloprázdné tak, jak tomu je nyní.
4. Adekvátní řešení odhlučnění železniční dopravy.
Podporujeme jiný způsob odhlučnění, než je ošklivá betonová stěna, která rozděluje například obec Čeperku.