Otevřený dopis náměstkovi panu J. Bláhovi
Níže najdete znění dopisu, který jsme 28. července 2020 odeslali panu náměstkovi J. Bláhovi. Bohužel zůstal bez odpovědi.
Magistrát města Hradec Králové s námi nyní nekomunikuje a jedná o nás za našimi zády.
Tento dopis jsme dali navědomí také všem zastupitelům města. Jediný kdo odpověděl byl zastupitel Adam Záruba.
Magistrát města Hradec Králové
náměstek primátora Ing. Bc. Jiří Bláha
Československé armády 408
500 02 Hradec Králové V Hradci Králové 28.7.2020
Věc: Zdvoukolejnění trati Opatovice n. Labem – ŽST Hradec Králové hl. nádraží
Vážený pane náměstku,
reagujeme na Vaše stanovisko zaslané e-mailem 9.7.2020 a následně na Vaši zprávu z 22.7.2020 týkající se výše uvedené stavby.
Na jednání pracovní komise 26.11.2019 za účasti Ing. Nejezchleba, Ing. Bláha se zástupci spolku Kaštanka bylo dohodnuto, že 1. etapa, tj. ŽST HK bude končit před přejezdem Honkova a tím umožní pokračování 2. etapy, tj. trať úseku HK ( mimo ŽST HK – hl. nádraží ) – Opatovice n. Labem. Oficiální stanovení hranice dle této dohody umožní výstavbu 2. etapy s námi navrhovanou možností lepšího trasování a zachování obou řad jírovců. Poslední pracovní schůzka komise 6.2.2020 tento dohodnutý záměr potvrdila.
Ve věci schůdnějšího projednání s majiteli soukromých pozemků požadovali zástupci Kaštanky anonymizovanou verzi řešení záboru. S ohledem na smluvní pokuty jsme Váš požadavek na plnou verzi odmítli s tím, že nepotřebujeme k následnému jednání osobní údaje majitelů ani celkové finanční ohodnocení. Znalostí místních poměrů jsme nabízeli pomoc městu při jednání o výkupech. Tento požadavek jsme opět vznesli na zasedání zastupitelstva dne 9.3.2020 – stále bez odezvy.
Na jednání zastupitelstva dne 9.3.2020 sdělil Ing. Bláha informaci o ukončení činnosti naší pracovní komise. Problematika – nedodržení ochranného pásma 30 m od krajní koleje pro stavbu „Domu s odlehčovací službou“ v Honkově ulici, umístění trati ve vazbě na zachování „Aleje roku 2016“, určení hranice 1. a 2. etapy, jsou pro Vás bezpředmětné a činnost pracovní komise neopodstatněná. Po našich protestech v následné diskusi vrátil vše až primátor prof. PharmDr. A. Hrabálek, CSc. a činnost pracovní komise posvětil.
Je jednoznačné, že ve funkci náměstka pro investiční výstavbu a zároveň koordinátora schůzek pracovní komise, jste musel o střetu trati a Domu s odlehčovací službou informovat projektanta. Zároveň ho vyzvat ke koordinaci, což jste neučinil a použil to jako trumf pro ukončení naší spolupráce, kterou jste takto prezentoval na zastupitelstvu.
Naše požadavky jsou neměnné – ideální trasování v úseku HK – Opatovice n. Labem a zajištění „Závazného stanoviska drážního správního úřadu dle z.č. 266/1994 Sb. , § 7, odst. 3 a § 8.“. Zde, po pečlivém prostudování, se dozvíte, kdy může být uděleno nesouhlasné stanovisko.
Následná navrhnutá jednání byla díky covit-19 pozastavena, což jsme plně akceptovali. Bohužel v tomto období, tak jak uvádíte, jste jednali se SŽ a projektantem Sudopu o stabilizaci trasování východním směrem, o zařazení výstavby přejezdu Honkova do 1. etapy bez ohledu na dřívější společná ujednání a o svévolném posunutí hranice až za zmíněný přejezd v Honkově ulici . Tím jste naprosto porušil podmínky informovanosti a postupoval jste bez ohledu na zájmy občanů a závěry pracovní komise. Ozval jste se až 3.7.2020 po našich dopisech z 9.6. a urgencí z 25.6.2020 opět se svérázným osobním řešením.
-
s Vašim neoprávněným požadavkem na posunutí hranice 1 . a 2. etapy bez možnosti pokračování 2. etapy
-
se zásahem do aleje jírovců
-
s Vaším postup – „ o nás, bez nás“.
-
s vlivem na média – uveřejněný článek: „ Město vzdalo boj o Kaštanku“ má u řadového občana vyvolat dojem, že „město“ po maximálním úsilí již vyčerpalo všechny možnosti pro záchranu aleje a nedá se již nic udělat
-
skutečnost – opak je pravdou, opět příměr: „ kde není vůle, tam není cíl“
-
s posunutím trati východním směrem bez hlubšího projekčního a technického řešení, problém jste „vyřešili nejjednodušší cestou“ – od stolu, doporučujeme osobní návštěvu dané lokality
-
s tím, že trasování trati prakticky nepočítá s využitím moderní technologie výstavby
Ve fázi „ přípravné dokumentace „ dle Stavebního zákona č. 183/2006, přílohy č. 4 k vyhlášce č. 503/2006 Sb. V části B, C, D a E jsou podrobně zpracovány požadavky – na zábor dotčených pozemků, napojení stavby na dopravní a technickou infrastrukturu, přístupy na pozemky po dobu výstavby, etapizace výstavby, zásady technického řešení, kácení porostů, trvalé a dočasné zábory, popis manipulace s materiálem, řešení ochrany přírody, odstranění negativních účinků, minimální zásah do okolních majetků a pozemků, doprovodná výkresová dokumentace vč. dočasných a trvalých staveništních vjezdů, koordinace atd..
Toto vše úzce souvisí s problematikou tohoto území a námi požadovaná nová technologie výstavby. Souhlas se zvýšenými finančními náklady v tomto úseku byly potvrzeny zástupcem SŽ – Ing. Kolářovou na pracovní komisi. Nelze takto zjednodušit přípravnou dokumentaci a vše ponechat na stavebním řízení, nehledě k pomoci, kterou jsme Vám bez Vaší odezvy nabídli.
Závěrem konstatujeme, že nejsme spokojeni s vedením a informovaností pracovní komise, které jsou z.s. Kaštanka členem. Trváme na doporučení primátora A. Hrabálka pokračovat v činnosti pracovní komise v termínu 08-09/2020. Předmětem bude trasování, použití nových technologií výstavby, přechody pro pěší, přejezd v Kuklenské ulici, odhlučnění a ochrana životního prostředí – výsadba. Cílem je nemystifikovat naše členy a veřejnost v období případné další pandemie. Předpokládáme, že si vysvětlíme Vaše jednání, uzavřeme tuto etapu činnosti s písemným vyhotovením závěrů a dále se již budeme řídit společně dohodnutými kroky.
S pozdravem
za z.s. Kaštanka
Bohdan Samek