Mapa z 80. let připojení Pardubické trati k Pražské
Facebookový příspěvek Aleše Dohnala ze sdružení KOS:
Občas zde proběhne argumentace, že dvoukolejka do Pardubic je zakreslená v Gočárových plánech už od roku 1926. To je klidně možné, neznám celou tehdejší dokumentaci a plány, byť ty obecně známe (jsou vystavené i v muzeu) území, kudy povede dvoukolejka neřeší. Na obrázku níže chci ale dokumentovat, že za ty desítky let se plány měnily a třeba na problematiku Temešváru nahlíželo různě. Konkrétně se jedná se o územní plán z 80. let, podle kterého se měla pardubická trať přimknout k pražské trati.
Netvrdím, že bychom se měli vrátit k plánům z osmdesátek, stejně tak je ale nesmysl argumentovat dvacátými lety. Herdek je rok 2017 a stavby za miliardy korun by měly vycházet ze současných potřeb, znalostí, právního rámce a tak dále! Navíc z některých úst zní argumentace „Salonem republiky“ vyloženě směšně. Tehdy se soutěžilo o návrh, dnes se projekty zadávají „z ruky“ kamarádům, případně na základě nejnižší ceny. Tehdy se město rozšiřovalo logickým způsobem, mělo jasně definovanou strukturu. Co děláme dnes? Doprostřed volné plochy prdnem Kaufland nebo pozemek, kde by se měl logicky dotvořit blok s nějakým (polo)veřejným prostorem uprostřed, zaplácnem do posledního metru Auparkem. Kvůli tomu Gočár, Ulrich, Liska a další rotují v hrobě a ne kvůli debatě, jakým způsobem se vyřeší posledních pár stovek metrů železniční tratě mezi HK a Pardubicemi.